خانه / سلامت و پزشکی / تناسب اندام در ۶۰ ثانیه!

تناسب اندام در ۶۰ ثانیه!

۱دقیقه تمرین ممکن است کافی باشد!

running-lake

مردمی که میگویند برای تمرین کردن زمان کافی ندارند بیشتر بهانه تراشی میکنند. یک مشاهده جدید نشان میدهد که فقط ۱دقیقه دو سرعت،همراه با۹دقیقه ورزش سبک،منجر به بهبودی مشابه در سلامت و تناسب اندام مانند یک تمرین ۵۰دقیقه ای با سرعت متوسط میشود.این یافته ها اصطلاحا دویدن با حداکثر سرعت ،که مردم با منتهای کوشش در یک دوره ی کوتاه انجام میدهند،سپس با سرعت کم در یک دوره ی طولانی تر بازیابی میکنند و سپس چرخه را تکرار میکنند را پیشنهاد میکند.

این مطالعه نشان میدهد چنین ورزشی ممکن است یک گزینه برای مردمی که میخواهند تناسب اندام خود را افزایش دهند اما زمان برای ورزش منظم ندارند باشد.

بیشتر مردم کمبود وقت را دلیل اصلی فعال نبودن ذکر کرده اند. Martin Gibara,یک پروفسور حرکت شناسی در دانشگاه McMasterدر ontario در بیانیه ای گفت:مشاهده ی ما نشان داده است که یک رویکرد مبتنی بر فاصله میتواند در مقایسه با روش سنتی کارآمدتر باشد.شما میتوانید سلامتی و مزایای تناسب اندام را بدست آورید.

در این مطالعه ۲۵ نفر که قبلا ورزش نکرده بودند بطور تصادفی به دو تمرین فاصله با حداکثر سرعت و تمرین استقامت اختصاص داده شدند.

آنها ورزش را ۳بار در هفته به مدت ۱۲ هفته بر روی دوچرخه ثابت انجام دادند.یک گروه کوچکتر از افراد هیچ ورزشی را در این ۱۲هفته انجام ندادند.

تمرین دو سرعت شامل ۲دقیقه گرم کردن،۲۰ثانیه دو با آخرین سرعت،۲دقیقه بازیابی در سرعت کم،۲۰ثانیه دو سرعت،بازیابی مجدد برای۲دقیقه،آخرین ۲۰ثانیه دو سرعت و سرد کردن در ۳دقیقه میباشد.

تمرین استقامتی شامل۲دقیقه گرم کردن،۴۵دقیقه دویدن با سرعت متوسط و ۳دقیقه سرد کردن میباشد.

بعد از برنامه ی ۱۲ هفته ای دو گروه آموزش بهبود مشابهی در تناسب اندام هوازی نشان دادند.بخصوص هر دو گروه ۱۹ درصد بهبود در آزمونی به نام اوج VO2داشتندکه مقدار حداکثر اکسیژن مصرف شده توسط بدن در هر ۳۰ثانیه از ورزش را اندازه گیری میکند.

هر دو گروه همچنین بهبود مشابهی در آزمون حساسیت به انسولین داشتند که چگونگی پاسخ بدن به انسولین را اندازه گیری میکند.انسولین،هورمونی است که قند خون را تنظیم میکند.

در نهایت یک نمونه برداری از بافت ماهیچه شرکت کنندگان بهبود مشابهی در عملکرد ماهیچه ی هر دو گروه نشان داد.

یافته های جدید که روز گذشته در مجله PLOS ONE منتشر شد، با مطالعات قبلی که به تاثیر مدت آموزش بر میزان سلامت اشاره داشت موافق بود.اما بررسی جدید یک دوره کوتاه تر تمرین که فقط در ۱۰ دقیقه انجام میشود را در مقایسه با مطالعه قبلی که اثرات تمرین ۲۵دقیقه ای را نشان میداد آزمایش کرد.

محققان ذکر کردند با اینکه تمرینات آموزشی کوتاه مدت فواید خود را نشان داده ولی تاثیر آن در بلند مدت بررسی نشده است.

 

منبع   livescience.com

درباره زهرا قبادی

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*