خانه / سلامت و پزشکی / با این ۷ عادت بدون شک با هوش تر خواهید شد.

با این ۷ عادت بدون شک با هوش تر خواهید شد.

هوش

برای مدت طولانی مردم اعتقاد داشتند که همه انسان با یک سطح هوش به دنیا می آیند و می توانند در طول زندگی شان از این هوش بالقوه بهره ببرند. اما امروزه دانشمندان ثابت کرده اند که ما می توانیم پتانسیل های بالقوه مان را افزایش دهیم. یعنی هوش مان قابل افزایش است و می توانیم از زندگی مان لذت ببریم.
امروزه ما می دانیم که با یادگیری مهارت های جدید می توانیم مسیرهای عصبی جدیدی در مغزمان ایجاد کنیم و کارایی و سرعت مغزمان را بالاتر ببریم.

چگونه با هوش تر شویم

در اینجا ۷ راه برای اینکه ذهنی فعالتر داشته باشید و هوشمند تر شوید را برای شما خواهیم گفت:

violinist-1

۱ . نواختن یک آلت موسیقی را یاد بگیرید

نواختن موسیقی موجب افزایش خلاقیت، مهارت های تحلیلی، یادگیری ریاضیات و زبان و افزایش قدرت انجام مهارت های حرکتی ظریف می شود. برخی از مردم معتقدند که بازی های دسته جمعی نیز باعث افزایش این مهارت ها می شود اما باید بدانیم که هیچ چیزی مانند نواختن آلات موسیقی باعث تقویت جسم پینه که در ارتباط با نیمکره های مغز ماست نمی شود. تقویت جسم پینه ای موجب افزایش مهارت های حل مساله، یادگیری، مهارت های اجرایی و در کل باعث بهبود عملکرد مغز بدون در نظر گرفتن سن و سال می شود.

۲ . مطالعه کنید

مزایای مطالعه کردن درست مثل زمانی است که شما از دیدن Game of Thrones,Harry Potter,یا خواندن آخرین شماره Wall Street Journal لذت می برید. مطالعه کردن استرس را کاهش می دهد و موجب می شود تا شما احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و از همه مهمتر اینکه موجب افزایش هر سه نوع هوش(هوش سیال، متبلور، عاطفی( می شود. مطالعه باعث افزایش مهارت حل مساله، درک فرآیند ها، فهم بیشتر احساسات و عواطف افراد دیگر و همچنین خود فرد، تشخیص الگوها و پاسخ مناسب به عواطف و احساسات افراد دیگر می شود. افزایش مهارت های مدیریتی و درک بهتر چگونگی روند های اداری در موفقیت کاری نقش به سزایی خواهد داشت.

yoga-class

۳ . به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم بسیار کار آمدتر از ورزش های سخت و هر از گاهی است. زمانی که شما به صورت منظم ورزش می کنید سلول های شما پروتئنی به نام BDNF می سازند که به افزایش به خاطر سپاری، تمرکز، یادگیری و درک کمک می کند. یعنی تمام خصایص یک فرد تیز هوش دانشمندان دریافته اند که نشستن طولانی مدت دقیقا برعکس ورزش منظم موجب پایین آمدن کارایی مغز می شود.

۴ . یک زبان جدید یاد بگیرید

حل جدول را کنار بگذارید و اگر قصد دارید که کارایی مغزتان را بالا ببرید شروع به یادگیری یک زبان جدید کنید. تحقیقات نشان داده که افراد دو زبانه کارایی مغزی بالاتری نسبت به افراد یک زبانه دارند. یادگیری زبان جدید قسمت های جدیدی از مغز را فعال می کند و موجب افزایش مهرت های حل مساله و قدرت برنامه ریزی در فرد می شود. همچنین یادگیری چندین زبان موجب افزایش تمرکز و قدرت نظارت فرد بر محیط اطراف خود می شود.

۵ . یادگیری تجمعی را امتحان کنید

یکی از دلایلی که یادگیری زبان تاثیر بسیار زیادی بر مغز دارد این است که برای یادگیری زبان نیاز به تکرارهای متوالی و روزمره داریم در غیر اینصورت گرامر ها و لغاتی را که آموخته ایم را فراموش خواهیم کرد. بسیاری از دانش آموزان باهوش و قوی دبیرستان ها و دانشگا ها در ردز امتحان بسیار مسلط و آماده به نظر می رسند اما پس از امتحان به ندرت چیزی از مباحث امتحان را به یاد می آورند چرا که تکرار در یادگیری آن مبحث درسی وجود نداشته است. بنابراین یادگیری تجمعی را در زندگی روزمره خود برای بهبود وضعیت ذهنی خود به کار بگیرید.

۶ . مغزتان را ورزش دهید!

حل جدول، سودوکو، بازی تخته، بازی با ورق، شطرنج و بازی های ویدیویی و فعالیت هایی از این قبیل باعث افزایش انعطاف پذیری سیستم عصبی می شوند. نروپلاستی‏سیتى (Neuroplasticity)
شامل طیف  وسیعی از تغییرات در مسیر سیناپس ها و عصب هاست که موجب می شود تا مغز بتواند بهتر خودش را سازماندهی کند. زمانی که سلول های عصبی از راه های جدیدی به شرایط محیطی پاسخ می دهند باعث می شود تا مسیر های عصبی جدید در مغز ایجاد شود و مغز فرد بتواند یک مساله را از جنبه های جدید بررسی و تفسیر کند و توانایی درک علل و اثرات یک رفتار و به طور کلی توانایی های شناختی بهبود پیدا کند. اگر چه نروپلاستی سیتی شامل اختلالاتی نظیر وزوز گوش می باشد اما افراد با نروپلاستی سیتی بالا کمتر در معرض خطر افسردگی و اضطراب هستند در حالی که سرعت یادگیری و به خاطر سپاری بالاتری دارند.

how_to_meditate_by_neologicaltech1-d8yfgtr

۷ . مدیتیشن

در سال ۱۹۹۲ دالایی لاما از دانشمندی به نام ریچارد دیویدسون درخواست کرد که امواج مغزی او را در هنگام مدیتیشن بررسی کند. او می خواست ببیند که آیا دستوراتی که به مغز در هنگام مدیتیشن داده می شود امواج مرتبط را تولید می کند یا نه. در این آزمایش مشخص شد که زمانی که تمرکز بر روی ترحم و دلسوزی می کنند امواج مغزی آن ها یک شفقت عمیق را منعکس می کند.

نتایج کامل تحقیقات در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم در سال ۲۰۰۴ و سپس در روزنامه وال استریت ژورنال به چاپ رسید و توجه خیلی ها را به خود جلب کرد.
مدیتیشن مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت چرا که ثابت کرد که انسان کاملا قادر به کنترل افکار خویش است و می تواند هر آن چه را که دوست دارد در لحظه احساس کند. به عنوان مثال می توان قبل از یک مصاحبه کاری احساس اعتماد به نفس قوی را به خود تلقین کرد و یا احساس نیرومند بودن قبل از ورزش روزانه و انجام حرکات سنگین و یا یک مکالمه کاملا قانع کننده بازاریابی، هدفتان این باشد که روی قسمت های مختلف مغزتان کار کنید و کارکرد های مغزتان را توسعه دهید. روی نقاط قوتتان تمرکز کنید و نقاط ضعف تان را بهبود ببخشید. افرادی که در کسب و کارشان حرفه ای هستند به این نتایج رسیده اند و همواره به دنبال بالفعل کردن پتانسیل های خود هستند.

 

 

منبع  netnevesht.ir

 

درباره نصیر هاشمی

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*