خانه / اتومبیل / مقایسه‌ای میان بهای خودروهای چینی در ایران و روسیه

مقایسه‌ای میان بهای خودروهای چینی در ایران و روسیه

می‌دانیم و می‌دانید و نیازی به تکرار چندباره این مطلب نیست که بهای خودرو در ایران به طرزی وحشتناک بالاست و البته در برخی از خودروهای وارداتی از وادی وحشت هم گذر نموده و به عالم وهمناک کابوس رسیده است!

از طرفی، این را هم می‌دانیم که در کلان‌شهرها، مالکیت خودروی شخصی امری لازم و ملزوم حیات روزمره‌مان است و بدون این مرکب موتوری کاروبارمان سخت لنگ می‌ماند و… این‌ها به کنار، خود خرید خودرو هم حکایت مثنوی هفتاد من کاغذ است و آن‌قدر دردسرساز است که به لذتش کمتر می‌ارزد.

zotye-z300-1
در این میان، ما با خودروسازانی در کشور مواجه ایم که نه خودشان محصول درست و درمانی! را تحویل ملت می‌دهند و نه هیاهوی و قیل‌وقال کرکننده‌شان می‌گذارد که خودروی مطلوبی از مرزها به‌راحتی عبور کند و نه حتی اجازه می‌دهند که رقیبی جدی برایشان پدیدار شود، رقیبی که شاید خودروی ارزان‌تر و باکیفیت‌تری را نسبت به آن‌ها تحویل مشتریان دهد. به خاطر گل وجود آن‌ها است که مدلی سوپرمینی از یک برند کره‌ای، همچون کیا پیکانتو با بهایی بیش از ۷۰ میلیون فروخته می‌شود، خودرویی که در قیاس با استانداردهای جهانی نه مرکب لوکسی محسوب می‌شود و نه حتی محصولی متوسط به شمار می‌آید.

 

lifan-x60-546x309

گذشته از خودروهای وارداتی، به نظر می‌آید که قیمت بالای محصولات داخلی، بر قیمت خودروهای چینی نیز سخت تأثیر نهاده و این خودروها نیز بسی گرانتر از آنچه که واقعاً هستند به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد. برای آنکه مقایسه بهتری در این زمینه داشته باشیم، قیمت برخی از خودروهای چینی موجود در بازار ایران را با انواع مشابه آن در بازار روسیه در یک جدول گردآورده‌ایم تا بلکه به نتیجه‌گیری بهتری دست یابیم.

7-Geely-Emgrand-EC7-546x384

پیش از مرور جدول ذیل، بر خود لازم می‌دانیم که توضیحاتی چند را خدمت شما خوانندگان عزیز ارائه دهیم:

الف – قیمت برخی از خودروهای چینی (در بازار روسیه) که در جدول ذیل درج شده، مربوط به تیپ پایه آنهاست، از همین رو و برای آنکه مقایسه عادلانه‌ای را صورت داده باشیم سعی نمودیم که قیمت درج شده برای خودروی چینی مشابه در بازار ایران نیز از تیپی نزدیک و یا همسان باشد.

ب – واحد پول کشور روسیه «روبل» نام دارد و فعلاً قیمت فروش هر روبل روسیه در بازار آزاد ایران معادل ۵۵ تومان و قیمت خرید آن نیز معادل ۴۹ تومان است که در اینجا فقط قیمت فروش آن را ملاک محاسبات خود قرار داده‌ایم. بدیهی است که اگر تنها قیمت خرید (روبل) را در نظر می‌گرفتیم، ارقام به دست آمده بازهم چند میلیونی کمتر بود!

پ – همان‌طور که خودتان بهتر آگاهید، در بازار کشورمان، بهای شرکتی و یا ثبت نامی برخی از خودروهای چینی با بازار آزاد آن تفاوت بسیار دارد، مثلاً بهای محصولات کمپانی جیلی به‌صورت شرکتی، به‌مراتب بالاتر از نرخ بازار آزاد آن است. از همین رو، برای آنکه استاندارد واحدی را در جدول ذیل اعمال نماییم، تنها قیمت شرکتی خودروهای چینی موجود در ایران را درج نمودیم.

ج – نام برخی از خودروهای چینی در ایران متفاوت با بازارهای دیگر در دنیاست، مثلاً خودروهای چری در کشورمان به نام ام‌وی‌ام مونتاژ و فروخته می‌شوند و یا فاو بسترن B50 به نام آسا تولید شده و یا حتی اخیراً، خودرویی به نام فاو V5 نیز با نام راین V5 عرضه می‌شود. در این جدول تنها آن نامی را ملاک ارزیابی خود قرار دادیم که در ایران امروز کاربرد دارد.

د – شاید با نگاهی به بهای خودروهای چینی در روسیه و مقایسه بهای همین خودروها با خود بازار چین، به این استنباط برسید که قیمت خودروهای چینی در روسیه حتی از خود سرزمین اصلی آن نیز ارزان‌تر است که صدالبته این استنباطی صحیح و درست است؛ زیرا همان‌طور که آگاهید، هدف سازندگان چینی، تسخیر هر چه بیشتر بازارهای خودرو در تمامی دنیاست و در راه دستیابی به این هدف نیز، هیچ ابایی از به‌کارگیری ابزاری همچون «دامپینگ» ندارند، دامپینگ (DUMPING) هم در لغت به معنای صدور کالا با قیمتی کمتر از هزینه‌های تمام شده و یا فروش یک کالا در خارج به قیمتی کمتر از داخل می‌باشد. البته این کار تنها مختص سازندگان چینی نیست و پیش‌تر نیز توسط سازندگان ژاپنی و کره‌ای به‌کرات به کار رفته است و همواره قیمت خودروهای صادراتی آن‌ها کمابیش کمتر از قیمت‌های داخلی‌شان بوده است. مثلاً در سال ۱۹۸۵ میلادی، یک خودروی تویوتا در بازار آمریکا به قیمت ۷۲۰۰ دلار فروخته می‌شد درحالی‌که این خودرو در خود ژاپن به بهای ۸۰۰۰ دلار به دست مصرف‌کننده می‌رسید. تا مدت‌های مدیدی، دولت ژاپن به ازای هر خودرویی که به آمریکا صادر می‌شد ۸۰۰ دلار آن را به صادرکننده برمی‌گرداند.

ر- تعرفه گمرکی برای ورود خودروی کامل در روسیه معادل ۲۵ درصد و برای قطعات منفصله (CKD) معادل ۵ درصد است، درحالی‌که این ارقام برای کشورمان به‌طور اسمی به ترتیب معادل ۴۰ و ۲۶ درصد است، ولی در صحنه عمل، این ارقام با مالیات‌های گوناگونی که به یک خودرو وارداتی و یا مونتاژی بسته می‌شود، از این حد نیز فراتر می‌روند.

ز- تنوع خودروهای چینی در بازار روسیه به‌مراتب بالاتر از کشورمان است و شرایط خریدشان هم به‌مراتب سهل‌تر بوده و کمابیش با تجهیزات رفاهی بیشتری نیز عرضه می‌شوند، مثلاً نسخه ۲ لیتری ام‌وی‌ام X33 در بازار روسیه به‌صورت دو دیفرانسیل (۴WD) عرضه می‌شود، درحالی‌که همین نسخه در ایران به‌صورت تک دیفرانسیل به فروش می‌رسد.

ccd27175b9812e7a36c5c7b6bcc6c9c6-546x295

بعد از ذکر این توضیحات، توجه شما عزیزان را به جدول ذیل جلب می‌کنیم.

ردیف نام خودرو قیمت پایه در روسیه (روبل به تومان) قیمت در ایران
۱ ام‌وی‌ام تیگو ۵ ۸۲۹,۹۰۰ روبل یا ۴۵,۶ میلیون تومان ۸۴,۷ میلیون تومان
۲ ام‌وی‌ام X33 (جدید) ۷۷۸,۹۰۰ روبل یا ۴۲,۸ میلیون تومان ۶۶,۳ میلیون تومان
۳ لیفان X60 ۵۲۹,۹۰۰ روبل یا ۲۹,۱ میلیون تومان ۶۱,۱ میلیون تومان
۴ لیفان X50 ۵۰۹,۹۰۰ روبل یا ۲۸ میلیون تومان ۴۸,۳ میلیون تومان
۵ لیفان ۶۲۰ ۴۰۴,۹۰۰ روبل یا ۲۲,۳ میلیون تومان ۴۶,۱ میلیون تومان
۶ جیلی امگرند ۷ ۴۴۹ هزار روبل یا ۲۴,۷ میلیون تومان ۸۷,۷ میلیون تومان
۷ جیلی GX7 ۷۶۹ هزار روبل یا ۴۲,۳ میلیون تومان ۱۱۵,۴ میلیون تومان
۸ آسا B50 ۴۵۸,۱۵۰ روبل یا ۲۵,۲ میلیون تومان ۷۶ میلیون تومان
۹ راین V5 ۳۹۸,۶۵۰ روبل یا ۲۱,۹ میلیون تومان ۳۷ میلیون تومان
۱۰ هاوال H2 ۸۹۰ هزار روبل یا ۴۸,۹ میلیون تومان ۸۰,۸ میلیون تومان
۱۱ هاوال H6 ۹۸۰ هزار روبل یا ۵۳,۹ میلیون تومان ۹۸ میلیون تومان
۱۲ هاوال H8 ۲٫۰۵۰ میلیون روبل یا ۱۱۲,۸ میلیون تومان ۱۶۰,۷ میلیون تومان
۱۳ هاوال H9 ۲٫۱۵۰ میلیون روبل یا ۱۱۸,۳ میلیون تومان ۱۹۶,۸ میلیون تومان
۱۴ دانگ فنگ H30 ۶۰۰ هزار روبل یا ۳۳ میلیون تومان ۴۴,۹ میلیون تومان
۱۵ زوتی Z300 ۷۰۰ هزار روبل یا ۳۸,۵ میلیون تومان ۷۶,۶ میلیون تومان
۱۶ برلیانس H230 ۴۴۵ هزار روبل یا ۲۴,۵ میلیون تومان ۳۸ میلیون تومان
۱۷ جک S5 ۶۹۹ هزار روبل یا ۳۸٫۴ میلیون تومان ۷۵,۴ میلیون تومان
۱۸ جک J5 ۴۷۹ هزار روبل یا ۲۶٫۳ میلیون تومان ۴۹,۸ میلیون تومان
۱۹ چانگان CS35 ۶۳۵ هزار روبل یا ۳۴,۹ میلیون تومان ۶۴ میلیون تومان

داده‌های جدول فوق به وضوح بیانگر آن است که برخی از خودروهای چینی در ایران، در قیاس با کشوری مثل روسیه تا چه اندازه گران‌تر فروخته می‌شوند و حتی اگر در این میان، تعرفه‌های گمرکی پایین‌تر روسیه را هم در نظر بگیریم باز هم اختلاف ارقام مربوطه نباید تا این حد دهشتناک باشند!

jac-s5-546x364

در خاتمه بی‌تعارف و دوستانه باید گفت، به غیر از اقلیتی از انسان‌های وارسته که همواره قناعت پیشه نموده و اخلاق کاری و انصاف را بر سودجویی و پول‌پرستی صرف ترجیح می‌دهند، غالب مدیران و واردکنندگان و سازندگان خودرو در کشورمان کمابیش انسان‌هایی هستند شبیه من و شما (البته شخص شما را من نمی‌گویم منظور خود بنده ذلیل‌مرده است!). اکثر مدیران نیز مثل بیشترمان، عاشق پست و مقام هستند، حقوق چند ده میلیونی و البته پاداش‌های چند صد میلیونی تومانی را خیلی دوست دارند و در کنارش نان و جوجه‌کبابی!… و از طرفی، بیشتر واردکنندگان ما نیز به دنبال سودهای بادآورده چند ده میلیاردی به‌جای فروش ارزان و انبوه خودرو به قاطبه مصرف‌کنندگان هستند و باطناً نیز انحصار و فروش قطره‌چکانی خودرو را در بازار ترجیح می‌دهند تا بلکه بدین ترفند، مصرف‌کننده بیچاره را تا بتوانند تیغ بزنند، رفتار زشت این دسته از واردکنندگان در زمان افزایش سه برابری نرخ ارز در دوران تشدید تحریم‌ها، برای همیشه در صفحه تاریخ اقتصادی کشورمان ثبت خواهد شد، واردکنندگانی که خودرو را با ارز ۱۲۲۶ تومانی وارد نموده و با دلار ۳۵۰۰ می‌فروختند و… فعلاً هم این دو دسته (سازندگان و واردکنندگان انحصاری خودرو) برای دستیابی به این هدف، سهل‌ترین و راحت‌ترین راه را برگزیده‌اند و آن نیز «گران‌فروشی حداکثری» است، برخی از مصرف‌کنندگان هم رضایتمندانه به این شیوه ناهنجار از فروش، تن در داده‌اند که اگر نیک بنگریم می‌بینیم خیلی از آن‌ها نیز به‌نوعی در حیطه کاری خود اجحاف نموده و تااندازه‌ای گران‌فروش و کم‌کار هستند! و یا بدتر از آن، دلال و رانت‌خوار هستند. البته ناگفته نماند بسیاری از افراد هم مجبور به خرید خودرو با همین شرایط هستند و فعلاً چاره دیگری نیز ندارند و…

 

پس تا زمانی که مسلک و مرام «نفع طلبی افراطی بدون توجه به منافع بقیه افراد جامعه» راهنمای عمل اکثریتمان است، مقوله‌ای به نام گران‌فروشی و اجحاف نیز تا دهه‌ها پس از این نیز به قوت خود باقی خواهد ماند. ناگفته نماند که این موضوع تنها در مورد خودرو نیست که مصداق عینی می‌یابد، بلکه در مورد اکثر کالاها هم کمابیش وضع بدین صورت است. هم‌اکنون، در بازار کشورمان کدام کالای خوراکی و یا پوشاک و… را می‌توان یافت که به قیمت اصلی و یا جهانی خود و با سودی معقول و متعارف فروخته شود؟

 

منبع   پدال

درباره درنا کرمی

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*