خانه / اتومبیل / خودروهایی که در صنعت خودروسازی دگرگونی ایجاد کردند

خودروهایی که در صنعت خودروسازی دگرگونی ایجاد کردند

۱- اولدزموبیل جت فایر (Oldsmobile Jetfire)

شرکت اولدزموبیل در سال ۱۹۶۲ موفق به اختراع توربوشارژ شد. نیروی القایی پیش از سوپرشارژر وجود داشت و در دهه ۶۰ شرکت اولدزموبیل با همکاری Garrett این سیستم را ایجاد کرد. این توربو حداکثر بوست ۵psi داشت و خودروی مورد نظر نیز هنوز کاربراتی بود. این خودرو نمونه‌ای آزمایشگاهی محسوب می‌شد و مشکلات زیادی داشت؛ تا جایی که اولدزموبیل مجبور شد تا تزریق آب را توسعه دهد و آن را مایع توربوراکت نام‌گذاری کرد. طراحی این سیستم پیچیده در آینده نیز ادامه پیدا کرد و امروزه به یکی از محبوب‌ترین تکنولوژی‌های صنعت خودروسازی مدرن تبدیل شده است.

188-620x326

۲- کراسلی هات شات (Crosley Hot Shot)

کراسلی یک کمپانی کوچک آمریکایی بود که خودروهای کوچکی هم می‌ساخت. این شرکت، لیستی از تکنولوژی‌های جدید را داشت که معمول‌ترین و ساده‌ترین آن ترمزهای دیسکی بود. آن‌ها در سال ۱۹۴۹ ترمزهای دیسکی را به صورت استاندارد بر روی هر چهار چرخ خودرو قرار دادند. توسعه‌ی ترمزهای دیسکی به سال ۱۸۹۰ برمی‌گشت اما تا اواخر دهه ۴۰ میلادی هیچ شرکتی از آن استفاده نکرد. البته قبل از کراسلی، جگوار نیز ترمزهای دیسکی را در مدل مسابقه‌ای نوع D به کار برده بود.

246-620x438

۳- لامبورگینی میورا (Lamborghini Miura)

میورا را می‌توان اولین سوپرکار مدرن تاریخ نامید. در واقع این خودروی لامبورگینی پدر تمام خودروهای اسپرت پیشرانه وسط کنونی است. قبل از میورا هم خودروهایی با پیشرانه وسط وجود داشتند اما لامبورگینی میورا با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۴ لیتری، پیشروی این دسته از خودروها محسوب می‌شد.

340-620x349

۴- آلفارومئو اسپایدر (Alfa Romeo Spider)

آلفارومئو اسپایدر از تکنولوژی V-tech فاصله داشت اما در حقیقت نخستین خودرویی بود که نوعی از زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها را ایجاد کرد. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ این سیستم را پیاده‌سازی کرد و اکنون بیشتر خودروها از آن بهره می‌برند. این خودرو از VVT مکانیکی استفاده می‌کرد که خیلی کارآمد نبود اما تکنولوژی جدیدی محسوب می‌شد که به اکثر خودروهای اسپرت امروزی راه پیدا کرد. سیستم VTEC بعدها توسط هوندا اختراع شد و اصول یکسانی را با این سیستم ارائه داد.

437-620x413

۵- تویوتا کرولا (Toyota Corolla)

برخلاف سایر خودروهای حاضر در این لیست، تویوتا در دهه ۶۰ میلادی خودرویی را معرفی کرد که از تکنولوژی زیرپوستی برخوردار نبود اما در عوض در زمینه‌ی تولید، انقلابی به پا کرد. بیشتر خودروهای امروزی در کارخانه‌های بزرگ و با سرعت زیاد و هزینه‌ی کم تولید می‌شوند. تویوتا کرولا از سال ۱۹۶۶ در خط تولید قرار گرفت و به طور میانگین در هر سال ۸۵۰ هزار دستگاه از آن فروخته شد. این خودرو با فروش بیش از ۴۰ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۱۳ به پرفروش‌ترین خودروی تاریخ تبدیل شد و همچنان تقاضای زیادی برای آن وجود دارد.

toyota-corolla

۶- فورد مدل تی (Ford Model T)

ایده‌ی تولید انبوه فورد در اوایل قرن بیستم مانند یک لطیفه بود اما فورد به همه ثابت کرد که خودروها می‌توانند جایگزین اسب‌ها شوند!! فورد مدل T اولین خودرویی است که به صورت انبوه تولید شد و به همین دلیل تاثیر بسیاری بر صنعت خودروسازی مدرن گذاشت. در آن زمان با افزایش تولید، قیمت کاهش پیدا کرد و تقاضا بالا رفت و به این ترتیب همه می‌توانستند یک خودروی فورد مدل T بخرند. این مدل ۱۴ نوع شاسی متفاوت داشته و از طراحی‌های گوناگونی برخوردار بود.

ford-model-t

۷- ساب جی تی ۷۵۰ (Saab GT750)

ایمنی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای صنعت خودروسازی است و کمربند ایمنی به عنوان ابتدایی‌ترین قابلیت امنیتی، در زمان جنگ جهانی اول ساخته شد. اما ساب GT750 به طور رسمی اولین خودرویی بود که از کمربندی استاندارد بهره می‌برد و به تولید انبوه رسید. این خودرو در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۲ با قدرت ۵۰ تا ۵۵ اسب بخار ساخته شد. بعدها خودروی ساب ۹۶ با پیشرانه‌ای قدرتمندتر و ترمزهای دیسکی، جایگزین جی تی ۷۵۰ شد.

saab-gt750

۸- جیپ ویلیز (Willys Jeep)

همزمان با جنگ جهانی دوم، ارتش‌ها به خودرویی نیاز داشتند که در عین سادگی، ارزانی و بادوام بودن، بتواند هر چیزی را در نواحی صعب‌العبور جابجا کند. جیپ ویلیز ریشه‌ی این مدل خودروها بود که از یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲٫۲ لیتری با قدرت ۶۰ اسب بخار استفاده می‌کرد. این خودرو کمی بیشتر از یک تن وزن داشت و به همین دلیل فرز و چابک بود. افراد غیرنظامی نیز از سال ۱۹۴۵ می‌توانستند خودروی جیپ ویلیز را خریداری کنند و به این ترتیب ویلیز به اولین خودروی ۴ در ۴ تبدیل شد که به تولید انبوه رسید.

willys-jeep

 

منبع   gadgetnews

درباره sina ghasemi

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*