خانه / اتومبیل / بدترین خودروهای تاریخ در کارنامه‌ی تمامی خودروسازان مطرح و بزرگ جهان (بخش دوم)

بدترین خودروهای تاریخ در کارنامه‌ی تمامی خودروسازان مطرح و بزرگ جهان (بخش دوم)

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-19

نگاهی به بدترین خودروهای تاریخ (بخش دوم)

در کارنامه‌ی تمامی خودروسازان بزرگ جهان، خودروهایی دیده می‌شوند که نتوانستند به موفقیتی دست پیدا کنند و با شکست روبرو شدند. در بخش اول این مطلب ۱۵ مورد از بدترین خودروهای تاریخ را بررسی کردیم و اکنون قصد داریم نگاهی بیندازیم به ۱۵ مدل دیگر از بدترین‌های صنعت خودرو. در این بخش خودروهایی از برندهای بزرگ مانند مزدا، تویوتا، فورد، رنو، شورلت و حتی مازراتی به چشم می‌خورند.

بدترین ماشین های تاریخ (رتبه‌ی ۴۵ تا ۳۱)

۴۵- مزدا روتاری پیک آپ (Mazda Rotary Pickup)- سال تولید: ۱۹۷۴

شرکت خودروسازی مزدا سابقه و تخصص زیادی در تولید موتورهای وانکل یا روتاری دارد. این شرکت در سال ۱۹۷۴ موتور روتاری را بر روی یک مدل وانت از سری B خود نصب کرد و آن را با نام مزدا روتاری پیک آپ به بازار عرضه کرد. این اولین و آخرین خودروی وانت دنیا با موتور وانکل بود؛ چرا که این موتورها دور مناسبی برای استفاده در یک وانت نداشتند. این‌گونه بود که خودروی مزدا روتاری پیک آپ به یکی از بدترین ماشین های تاریخ تبدیل شد.

1%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae

۴۴- تویوتا اکو (Toyota Echo)- سال تولید: ۱۹۹۹

کمپانی تویوتا در پایان دهه ۹۰ خودروی اکو را جایگزین مدل Tercel کرد. اکو خودرویی بی دست و پا بود که برای تولید آن از پلاستیک زیادی استفاده کرده بودند. کارشناسان، خودروی اکو را یک جوک از طرف تویوتا می‌دانستند.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-2

۴۳- داتسون اف ۱۰ (Datsun F10)- سال تولید: ۱۹۷۴

داستون F10 در سال ۱۹۷۰ معرفی شد و با نام نیسان Cherry نیز به فروش می‌رسید. این مدل اولین خودروی دیفرانسیل جلوی نیسان بود و ظاهری زشت و خشن داشت. چهار نسل از خودروی داتسون F10 در آمریکا به تولید رسید و نهایتا در سال ۱۹۸۶ تولید آن متوقف شد.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-3

۴۲- فورد تاندربرد (Ford Thunderbird)- سال تولید: ۱۹۸۹

یکی از قدیمی‌ترین خودروهای کمپانی فورد، تاندربرد نام داشت که نسل اول آن در سال ۱۹۵۵ تولید شد. این خودرو یک کوپه‌ی بزرگ و لوکس بود که این ویژگی را در طول سال‌های بعد نیز با خود به همراه داشت. اما در سال ۱۹۸۹ نسل دهم تاندربرد معرفی شد. یک خودروی بزرگ و بسیار سنگین و گران قیمت که در ابتدا تنها با موتور V6 عرضه می‌شد. نسل دهم فورد تاندربرد به آخرین نسل این مدل تبدیل شد و در سال ۱۹۷۷ تولید آن خاتمه یافت. البته در سال ۲۰۰۲ نیز این خودرو بازگشت نصفه و نیمه‌ای داشت اما باز هم ناموفق بود و در سال ۲۰۰۵ تولید آن برای همیشه متوقف شد.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-4

۴۱- استرلینگ ۸۲۵ (Sterling 825)- سال تولید: ۱۹۸۷

استرلینگ ۸۲۵ نام نسخه‌ی تغییر برند داده شده‌ی روور سری ۸۰۰ بود که در دهه ۸۰ معرفی شد. این خودرو از یک موتور V6 متعلق به آکورا استفاده می‌کرد اما اتومبیلی غیر قابل اعتماد بود که به راحتی دچار پوسیدگی و زنگ‌زدگی می‌شد. سیستم برقی آن نیز بیشتر از چند هفته دوام نمی‌آورد و به همین دلیل در فهرست بدترین ماشین های تاریخ قرار گرفت.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-5

۴۰- رنو دوفین (Renault Dauphine)- سال تولید: ۱۹۵۷

شرکت خودروسازی فرانسوی رنو در سال ۱۹۵۶ یک خودروی موتور عقب ارزان قیمت با نام دوفین معرفی کرد. دوفین برای رقابت با فولکس واگن بیتل به بازار عرضه شد و ۳۲ اسب بخار قدرت داشت که از بیتل سریع‌تر به نظر می‌رسید؛ اما آزمایش این خودرو در سال ۱۹۶۲ نشان داد که شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این خودرو ۲۲٫۲ ثانیه است.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-6

۳۹- سوبارو ایکس تی (Subaru XT)- سال تولید: ۱۹۸۵

XT نه تنها یکی از بدترین خودروهای تولید سوبارو، بلکه یکی از بدترین ماشین های تاریخ به شمار می‌رود. طراحی ظاهری و داخلی این خودرو فاجعه‌بار بود و فرمان آن نیز از دو پره‌ی افقی و عمودی تشکیل شده بود که صفحه آمپر به سختی از پشت آن دیده می‌شد.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-7

۳۸- پلیموث کاراول (Plymouth Caravelle)- سال تولید: ۱۹۸۵

پلیموث کاراول یک سدان خانوادگی بود که در سال ۱۹۸۵ از آن رونمایی شد. اواسط دهه ۸۰ دورانی بود که سدان های غول‌پیکر آمریکایی در حال آب رفتن بودند و هیچ‌کس متوجه حضور کاراول نشد. از این خودرو می‌توان به عنوان خسته‌کننده‌ترین خودروی تاریخ نام برد.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-8

۳۷- کرایسلر اگزکتیو لیموزین (Chrysler Executive Limousine)- سال تولید: ۱۹۸۳

در سال ۱۹۸۳، کرایسلر تصمیم گرفت تا مدل LeBaron خود را که یک کوپه بود به یک لیموزین تبدیل کند. این کمپانی، درهای LeBaron را روی مدل کوپه گذاشت و طول خودرو را نیز افزایش داد و به این ترتیب یک لیموزین احمقانه تولید شد. تنها هزار و ۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید شد و در سال ۱۹۸۶ ساخت آن به پایان رسید.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-9

۳۶- شورلت اس اس آر (Chevrolet SSR)- سال تولید: ۲۰۰۳

برند مطرح شورلت در سال ۲۰۰۳ یک وانت اسپرت با سقف جمع شونده معرفی کرد که بر روی شاسی ترایل بلیزر ساخته شده بود. SSR خودرویی سنگین و مسخره بود که به فروش خوبی هم دست نیافت و تولید آن در سال ۲۰۰۶ پس از ساخت ۲۴ هزار دستگاه متوقف شد.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-10

۳۵- فورد الیت (Ford Elite)- سال تولید: ۱۹۷۴

کمپانی فورد در سال ۱۹۷۴ برای تصاحب بازار کوپه‌های لوکس، یک خودروی تغییر برند داده شده از مرکوری کوگار را تولید کرد. این خودرو با دماغه‌ی زشت خود اصلا برازنده‌ی نام الیت (به معنای نخبه) نبود. این یکی از بدترین خودروهای تغییر برند داده شده بود و تولید آن دو سال بعد متوقف شد.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-11

۳۴- مازراتی بای توربو (Maserati Bitubo)- سال تولید: ۱۹۸۱

مازراتی در سال ۱۹۸۱ برای رقابت با سری ۳ بی ام و، از خودروی بای توربو رونمایی کرد. این خودرو از یک موتور ۲٫۵ لیتری V6 با دو توربوشارژ برخوردار بود که فقط ۱۸۵ اسب بخار قدرت داشت.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-12

۳۳- سوبارو جاستی (Subaru Justy)- سال تولید: ۱۹۸۴

سوبارو جاستی در دهه ۸۰ به عنوان یک هاچ بک ساب کامپکت به بازار آمد و یکی از بدترین ماشین های تاریخ لقب گرفت. جاستی از یک پیشرانه‌ی ضعیف سه سیلندری استفاده می‌کرد که نیروی آن توسط گیربکس کسل‌کننده‌ی CVT منتقل می‌شد. همین دو مورد برای شکست سوبارو جاستی کافی بود.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-13

۳۲- شورلت شوت (Chevrolet Chevette)- سال تولید: ۱۹۷۶

شورلت به جای ساخت یک خودروی کوچک در کلاس جهانی، به سراغ یکی از طراحی‌های تاریخ مصرف گذشته‌ی اوپل رفت. شوت در سال ۱۹۷۶ معرفی شد و تا یازده سال بعد یعنی سال ۱۹۸۷ به تولید رسید.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-14

۳۱- ساب ۷-۹ (Saab 9-7)- سال تولید: ۲۰۰۶

شرکت جنرال موتورز در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت تا یک شاسی بلند بزرگ را توسط برند ساب عرضه کند. این خودرو بر روی پلتفرم شورلت ترایل بلیزر ساخته شد و ۷-۹ نام گرفت. این اولین خودروی شاسی بلند برند ساب محسوب می‌شد اما در واقع همان ترایل بلیزر بود که لباس ساب را پوشیده بود. خودروی شاسی بلند ۷-۹ ثابت کرد که مالکیت ساب توسط جنرال موتورز ناحق بوده است.

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-15

منبع   gadgetnews

درباره نصیر هاشمی

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*