خانه / اتومبیل / بدترین خودروهای تاریخ در کارنامه‌ی تمامی خودروسازان مطرح و بزرگ جهان (بخش اول)

بدترین خودروهای تاریخ در کارنامه‌ی تمامی خودروسازان مطرح و بزرگ جهان (بخش اول)

%d8%a8%d8%af%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae

بدترین خودروهای تاریخ در کارنامه‌ی تمامی خودروسازان مطرح و بزرگ جهان (بخش اول)

در کارنامه‌ی تمامی خودروسازان مطرح و بزرگ جهان، مدل‌های ضعیف و شکست خورده دیده می‌شود. برخی از این مدلها به فروش نسبتا خوبی هم دست یافتند اما نمی‌توان آنها را جزو خودروهای موفق به حساب آورد. خودروسازان همواره تلاش می‌کنند تا این خودروها را از تاریخ حذف کنند اما آنها هیچ‌گاه از ذهن مردم پاک نخواهند شد. اکنون ما قصد داریم تا در چند بخش، بدترین خودروهای تاریخ را معرفی کنیم. در اولین بخش از این مطلب از رتبه ۶۰ شروع می‌کنیم و در هر بخش به بررسی ۱۵ مورد از بدترین مدل‌های صنعت خودرو خواهیم پرداخت.

بدترین بدترین خودروهای تاریخ (رتبه‌ی ۶۰ تا ۴۶)

۶۰- ایگل پریمر (Eagle premier)- سال تولید: ۱۹۸۸

شرکت AMC یا آمریکن موتورز در آخرین سال‌های فعالیت خود با کمپانی رنو همکاری می‌کرد و در سال ۱۹۸۷ این شرکت توسط کراسلر خریداری شد. کرایسلر با تغییر نام این شرکت، محصولات آن را با نام Eagle تولید می‌کرد. ایگل پریمر نام یکی از خودروهای AMC سابق بود که بر روی پلتفرم رنو ساخته شد و نفس‌های آخر AMC را نشان می‌داد. این خودروی خسته‌کننده در سال ۱۹۸۸ به بازار ورود پیدا کرد و نسخه‌ی تغییر برند داده شده‌ی آن نیز با نام دوج موناکو در بازار عرضه شد.

eagle_premier_es_limited_19-546x4101-620x413

۵۹- دوو نوبیرا (Daewoo Nubira)- سال تولید: ۱۹۹۹

خودروی سدان کامپکت دوو نوبیرا در سال ۱۹۹۷ تولید شد و برای مدت کوتاهی در بازار آمریکا به فروش رسید اما با موفقیتی همراه نبود. این یکی از آخرین محصولات مستقل دوو بود و پس از ورشکستگی این شرکت، جنرال موتورز آن را خرید و خودروهای برند دوو را در کره جنوبی عرضه کرد. کمتر کسی خودروی دوو نوبیرا را در آمریکا به یاد دارد و این یکی از دلایل حضور این خودرو در میان بدترین ماشین های تاریخ است.

daewoo-nubira-1999-01-546x410-620x413

۵۸- آکورا وایگور (Acura Vigor)- سال تولید: ۱۹۹۲

وایگور یک خودروی سدان پریمیوم بود که بر اساس هوندا آکورد ساخته شده بود. این مدل در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۵ با نام هوندا وایگور در ژاپن به فروش می‌رسید و در واقع نسخه‌ی لوکس‌تری از آکورد بود. در سال ۱۹۹۲، وایگور با نام آکورا وایگور وارد آمریکا شد اما این خودروی بد ترکیب که از یک موتور پنج سیلندر استفاده می‌کرد، با استقبال خریداران همراه نشد.

acura_vigor_1991-546x410-620x413

۵۷- پونتیاک گرندپری جی ایکس پی (Pontiac Grand Prix GXP)- سال تولید: ۲۰۰۵

هفتمین نسل از خودروی پونتیاک گرندپری در سال ۲۰۰۴ عرضه شد. این محصول از نسل پنجم خود به بعد به یک خودروی دیفرانسیل جلو تبدیل شد و در سال ۲۰۰۵ نیز یک نسخه‌ی اسپرت و قدرتمند از آن با نام GXP به بازار آمد. این مدل از یک موتور ۵٫۳ لیتری با قدرت ۳۰۳ اسب بخار برخوردار بود اما یک ایده‌ی احمقانه در آن پیاده سازی شد که پونتیاک گرندپری GXP را در لیست بدترین ماشین های تاریخ قرار داد. نیروی عظیم موتور پونتیاک گرندپری جی ایکس ام فقط به چرخ‌های جلو انتقال می‌یافت و به همین دلیل لاستیک‌های جلو نیز از لاستیک‌های عقب پهن‌تر شده بود.

pontiac-grand_prix_gxp-2002-546x410-620x413

۵۶- وکتور (Vector W8)- سال تولید: ۱۹۸۹

شرکت آمریکایی وکتور موتورز در سال ۱۹۸۹ تولید یک خودروی سوپر اسپرت را آغاز کرد. W8 از یک موتور حجیم ۶ لیتری با قدرت ۶۲۵ اسب بخار استفاده می‌کرد اما قیمت بسیار بالای آن موجب شد تا نتواند به فروش مناسبی دست پیدا کند. این خودرو با قیمت ۴۰۰ هزار دلار آن هم در دهه ۹۰ میلادی عرضه شد و با توجه به عدم استقبال مشتریان، شرکت وکتور تنها ۱۷ دستگاه از آن تولید کرد.

vector-w8-1990-02-546x410-620x413

۵۵- دوج چلنجر نسل دوم (Dodge Challenger)- سال تولید: ۱۹۷۸

یکی از بهترین خودروهای عضلانی آمریکا دوج چلنجر بود که از سال ۱۹۶۹ تولید شد. در سال ۱۹۷۸ و پس از یک غیبت چهار ساله، نسل دوم چلنجر معرفی و به یک فاجعه تبدیل شد. این خودرو در اصل همان کوپه میتسوبیشی گالانت بود که با نام چلنجر به بازار آمریکا ورود پیدا کرد. مدل پایه‌ی چلنجر از یک موتور چهار سیلندر ۲ لیتری استفاده می‌کرد که تنها ۷۷ اسب بخار قدرت داشت.

dodge-challenger-1979-02-546x410-620x413

۵۴- فورد اسپایر (Ford Aspire)- سال تولید: ۱۹۹۳

اسپایر نام دیگر فورد فستیوا یا همان کیا پراید است. نخستین نسل از این خودرو توسط مزدا طراحی شد و با نام‌های متفاوت مزدا ۱۲۱، فورد فستیوا و کیا پراید در سراسر جهان به فروش رسید. شرکت‌های فورد و کیا به طور مشترک در سال ۱۹۹۳ نسل دوم این خودرو را ساختند که از یک موتور چهار سیلندر ۱٫۳ لیتری با قدرت ۶۳ اسب بخار، یعنی همان قدرت موتور پراید، بهره می‌برد. موتور غیر قابل تحمل اسپایر آن را به یکی از بدترین ماشین های تاریخ تبدیل کرد.

ford_aspire_5-door_1997-546x410-620x413

۵۳- جئو مترو (Geo Metro)- سال تولید: ۱۹۸۹

جنرال موتورز در سال ۱۹۸۹ برند جئو را به عنوان زیرمجموعه‌ی شورلت و به منظور ساخت خودروهای کوچک تاسیس کرد. هدف از این کار رقابت با خودروهای کوچک وارداتی در دهه‌ی ۸۰ میلادی بود و مدل ساب کامپکت مترو نیز در سال ۱۹۸۹ با همین هدف عرضه شد. سوزوکی و جنرال موتورز با همکاری هم خودروی جئو مترو را ساختند اما این خودرو با طراحی فاجعه‌بار و موتور ضعیف سه سیلندر هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

geo_metro_5-door-1993-546x364-620x413

۵۲- فولکس واگن فاکس (Volkswagen Fox)- سال تولید: ۱۹۸۷

فاکس در ابتدا یک مدل از ماشین‌های گل در بازار برزیل بود و شرکت فولکس واگن با ایجاد تغییراتی در آن، خودرویی با نام فاکس را در آمریکا عرضه کردند. فاکس مجهز به یک موتور ۱٫۸ لیتری با قدرت ۸۰ اسب بخار بود و نتوانست در حد و اندازه‌ی برند معتبر فولکس واگن ظاهر شود.

volkswagen-fox-1991-546x410-620x413

۵۱- جگوار تایپ ایکس (Jaguar X Type)- سال تولید: ۲۰۰۱

سدان لوکس تایپ ایکس جگوار بر روی پلتفرم مشترک با فورد موندئو و به منظور رقابت با سدان های لوکس بی ام و و مرسدس بنز روانه بازار شد اما طراحی زشت و بدقواره‌ی آن میراث جگوار را زیر پا گذاشت. به نظر می‌رسید که جگوار تنها یک خودروی فورد موندئو را گرفته و آن را با بدنه‌ی XJ پوشانده است.

jaguar-x-type-2002-02-546x410-620x413

۵۰- ولوو ۲۶۲ سی (Volvo 262c)- سال تولید: ۱۹۷۸

مدل ۲۶۲ سی نخستین کوپه لوکس شرکت ولوو بود که بر مبنای سری ۲۰۰ ولوو تولید می‌شد. این کوپه‌ی بزرگ و جعبه‌ای شکل اصلا دوست داشتنی نبود و کمتر از هفت هزار دستگاه از آن ساخته شد. شرکت ولوو تولید خودروی ۲۶۲ سی را در سال ۱۹۸۱ متوقف کرد.

volvo_262_c_1977-546x410-620x413

۴۹- اولدزموبیل کاتلاس کانورتیبل (Oldsmobile Cutlass Convertible)- سال تولید: ۱۹۹۰

نسل پنجم خودروی اولدزموبیل کاتلاس در سال ۱۹۸۸ معرفی و در سه مدل سدان، کوپه و کانورتیبل عرضه شد. این برای اولین بار بود که کاتلاس به صورت دیفرانسیل جلو ساخته می‌شد و کمتر کسی پیدا می‌شد که این خودروی زشت را دوست داشته باشد. سواری و هندلینگ نامناسب هم موجب شد تا کاتلاس کانورتیبل در فهرست بدترین ماشین های تاریخ قرار بگیرد.

oldsmobile_cutlass_supreme_-546x410-620x413

۴۸- آستین آلگرو (Austin Allegro)- سال تولید: ۱۹۷۳

شرکت انگلیسی آستین در سال ۱۹۷۳ یک خودروی خانوادگی کوچک با نام آلگرو معرفی کرد. قدرت پایین و مشکلات سیستم تعلیق از جمله ایرادات این خودرو بود.

austin_allegro_1973-546x410-620x413

۴۷- روور اس دی ۱ (Rover SD1)- سال تولید: ۱۹۸۰

روور در سال ۱۹۷۶ از یک خودروی لوکس سگمنت E رونمایی کرد و تا سال ۱۹۸۶ به تولید آن ادامه داد. روور SD1 مجهز به یک موتور ۳٫۵ لیتری V8 با قدرت ۱۳۳ اسب بخار بود. مهم‌ترین ایراد این خودرو پوسیدگی بدنه‌ی آن در مناطق مرطوب بود.

rover_3500_1976-546x410-620x413

۴۶- هیوندای اکسل (Hyundai Excel)- سال تولید: ۱۹۸۵

سدان ساب کامپکت اکسل در سال ۱۹۸۵ به‌عنوان اولین خودروی دیفرانسیل جلوی هیوندای معرفی شد. میتسوبیشی در ساخت این خودرو با هیوندای همکاری کرد اما نتیجه‌ی به یکی از بدترین ماشین های تاریخ بدل شد. اکسل با قیمت پایین ۴۹۹۵ دلار به فروش می‌رسید اما باز هم طرفدار نداشت.

hyundai_excel_sedan_us-spec_1987-546x410-620x413

منبع   gadgetnews

درباره نصیر هاشمی

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*